Usein kysyttyä, Wattinen Palovaroitin
-
1. Kuuluuko asunnon palovaroitin taloyhtiölle?
- Uuden pelastuslain mukaan asuntojen palovaroittimet kuuluvat rakennuksen omistajalle, kuten taloyhtiölle. Taloyhtiön on huolehdittava siitä, että kaikissa asunnoissa on lain vaatima määrä palovaroittimia. Taloyhtiö vastaa myös palovaroitinten toimintakunnon varmistamisesta. Suomen pelastusalan keskusjärjestö SPEK on tiivistänyt vastuut näin:
”Viimeistään vuoden 2026 alusta rakennuksen omistajan, kuten taloyhtiön, pitää olla huolehtinut siitä, että asunnoissa on riittävä määrä toimintakuntoisia palovaroittimia tai muita laitteita, jotka havaitsevat mahdollisimman aikaisin alkavan tulipalon ja varoittavat asunnossa olevia. Rakennuksen omistajan on myös pidettävä palovaroittimet ja muut laitteet toimintakunnossa. Vastuu siirtyy rakennuksen omistajalle riippumatta siitä, onko talossa paristokäyttöiset tai sähköverkkoon liitetyt palovaroittimet.” - Kunnossapidon toteutustapoja on useita, yhtenä niistä Wattisen palovaroitinten etävalvonta.
2. Edellyttääkö pelastuslaki palovaroittimille etävalvontaa tai fyysisiä tarkistuskierroksia?
- Pelastuslaki ei täsmennä miten palovaroitinten kunnossapito tulee käytännössä toteuttaa. Laki ei siis edellytä reaaliaikaista seurantaa palovaroitinten etävalvonnan kautta tai edes taloyhtiön asunnoissa tehtyjä tarkistuskierroksia tietyin väliajoin. Taloyhtiöissä voidaan siis vaikkapa ohjeistaa asukkaat testaamaan laitteet säännöllisesti ja edellyttää heiltä vioista ilmoittamista. Toinen asia sitten on se, miten hyvin asukkaiden tekemä testaus ja vikailmoitusten tekeminen aidosti toteutuvat arjessa. Osalla asukkaista voi olla esim. fyysisiä rajoitteita ja toisilla asia vain inhimillisesti unohtuu.
- Taloyhtiön tulee valita itselleen sopiva tapa hoitaa palovaroitinten kunnossapitoa niin, että paloturvallisuusriskit voidaan minimoida.
-
3. Mitä etävalvonta seuraa Wattisen palovaroittimissa?
Etävalvonta seuraa palovaroittimissa päivittäin mm. savuntunnistuskammion toimintakuntoa, laitteiden virran saantia sekä laitteiden irrottamista paikaltaan ja tekee tarvittaessa vikailmoituksen. Näin kiinteistön asukkaat voivat varmistua siitä, että palovaroittimet ovat sekä omassa että naapureiden huoneistoissa jatkuvasti käytössä ja kunnossa.
- Asukkaan ei tarvitse tehdä vikailmoitusta esimerkiksi palovaroittimen saatua osuman ja irrottua paikaltaan. Ilmoitus lähtee järjestelmästä automaattisesti ja kiinteistö järjestää tarvittavan huoltokäynnin.
-
4. Pitääkö asukkaiden testata Wattisen palovaroittimia?
- Asukkaiden ei tarvitse itse testata huoneistonsa palovaroittimia, sillä etävalvonta seuraa laitteiden toimintakuntoa päivittäin ja tekee tarvittaessa vikailmoitukset.
- Asukkaiden ei lähtökohtaisesti tarvitse koskea palovaroittimiin eikä niitä saa luvattomasti poistaa paikoiltaan.
-
5. Pitääkö kiinteistössä järjestää yleisiä palovaroitinten tarkistuksia?
- Huoneistoissa ei ole tarpeen järjestää yleisiä palovaroitinten tarkistuskierroksia, jos siellä on etävalvotut Wattisen palovaroittimet. Huoltokäynti sovitaan kiinteistössä yksittäiseen asuntoon vain, jos järjestelmä on ilmoittanut laiteviasta.
-
-
6. Mistä tietää, että Wattisen palovaroitin on toiminnassa?
-
Kiinteistön hallinnoija näkee kaikki palovaroitinten toimintaan liittyvät tiedot Wattisen hallintapaneelista. Palovaroittimen virransaannin ja sireenin toiminnan voi myös testata laitteen testinappulaa painamalla. Palvelu kuitenkin testaa laitteet automaattisesti päivittäin ja varmistaa niiden toimintakunnon nappitestiä monipuolisemmin (esim. savuntunnistuskammion toiminta). Vikatilasta lähtee viestit hallintapaneelin käyttäjille.
-
7. Mitä pitää tehdä, jos asunnossa tulee aiheeton hälytys?
- Jos palovaroitin hälyttää aiheettomasti esim. ruuanlaiton yhteydessä syntyneen merkittävän savumäärän takia, tuuleta tila perusteellisesti, jotta hälytystila menee ohi. Voit myös painaa testipainiketta 3 sekunnin ajan hiljentääksesi sireeniäänen. Savun hälvettyä palovaroitin jatkaa toimintaansa normaalisti.
-
-
8. Mitä pitää tehdä, jos asunnossa tulee hälytys tulipalosta?
-
- Jos palovaroitin alkaa hälyttää ja havaitaan tulipalo, asukkaiden on toimittava kiinteistön pelastussuunnitelman mukaisesti. Kiireellisessä hätätilanteessa tulee soittaa hätänumeroon 112.
-
9. Mitä tietoliikenneyhteyttä palovaroitinten ja taustajärjestelmän välillä käytetään?
-
Wattisen palovaroitinten asennuksen yhteydessä kiinteistöön tulee myös oma tukiasema palvelun tiedonsiirtoa varten. Tukiasema luo palvelulle yksityisen, salatun verkon eli palvelu ei käytä esim. taloyhtiönettiä tiedonsiirtoon palovaroitinten ja taustajärjestelmän välillä.
-
10. Keneltä voi pyytää hallituksen puheenjohtajalle hallintapaneelin tunnukset, jos yhtiössä ei ole omaa huoltoyhtiötä seuraamassa palovaroitinpalvelua?
Ilmoita Wattisen asiakaspalveluun hallintapaneelin käyttäjästä seuraavat tiedot:
Henkilön etunimi, sukunimi ja sähköpostiosoite.
11. Toimitetaanko laitteiden käytöstä ohjeita taloyhtiölle/asukkaille?
Laitteiden mukana toimitetaan valmistajan käyttöohjeet ja sen lisäksi asuntoihin jaetaan Wattisen omat pikaohjeet Wattisen tekemän asennuksen yhteydessä. Jos Wattinen ei tee asennusta, pikaohjeen voi pyytää Wattisen asiakaspalvelusta sähköisenä tiedostona.
12. Onko Wattisella huolto- tai korjauspalvelua palovaroittimille?
Ei ole, ongelmatilanteissa Wattinen lähettää uuden laitteen. Tyypillisesti se toimitetaan suoraan taloyhtiön huoltoyhtiölle, joka toteuttaa vaihdon.
Wattinen tarjoaa työkalun palovaroittimien etävalvontaan, mutta ei itse tee päivystystä tai huoltotöitä kohteissa.
13. Voiko mahdollisen vikatilanteen korjata etänä Wattisen toimesta?
Kyllä, joissakin tapauksissa vika voidaan korjata etänä. Ilmoita asiasta Wattisen asiakaspalveluun.
-
14. Miten toimitaan palovaroittimen vikaantuessa/rikkoutuessa?
Ilmoita asiasta asiakaspalveluun, jolloin Wattinen lähettää uuden palovaroittimen esimerkiksi suoraan kyseisen taloyhtiön huoltoyhtiölle.
Viallisen/rikkinäisen laitteen voi lähettää Wattiselle osoitteeseen:
DNA Oyj
Wattinen
Ilmalantori 4
00240 Helsinki
Lähetys onnistuu myös postitussopimuksen vastauslähetyksenä:
DNA Oyj
Info: WATTI
Tunnus: 5015369
00003 VASTAUSLÄHETYS
15. Voiko palovaroittimeen vaihtaa akun itse?
Ei voi, vaan varoitin tulee lähettää Wattiselle, joka toimittaa tilalle uuden laitteen.
16. Mikä on palovaroittimien takuuaika?
Palovaroittimille myönnetään kolmen vuoden takuu.
17. Mikä on palvelun verkkoyhteyden yhteyslaitteen/tukiaseman takuuaika?
Yhteyslaitteella on elinikäinen takuu, sillä Wattinen vastaa yhteyslaitteiden toiminnasta niin pitkään, kun sopimus palvelusta on voimassa.
18. Miten Wattisen asennuspalvelu ja asennustyö eroavat toisistaan?
Asennuspalvelun perusmaksu kattaa asennuksen valmistelut, matkakulut ja palvelun verkkoyhteyden tukiaseman asennuksen taloyhtiön sähköpistokkeeseen.
Asennustyö on palovaroitinten kiinnitystyö, jolla on kappalehinta. Vaihtoehtoisesti voi käyttää esim. omaa huoltoyhtiötä, jolla on jo valmiiksi kohteen avaimet. Wattinen toimittaa palovaroittimet ja tukiaseman valmiiksi konfiguroituna eli tarvitaan vain kiinnitystyö.
19. Mitä tietoja tarvitaan tilauksen tekemiseen?
- taloyhtiön nimi, osoite ja laskutusosoite, y-tunnus- - talotyyppi ja rakennusten määrä
- - tilauksen yhteyshenkilön yhteystiedot ja hallintapaneelin käyttäjien nimet ja emailit (min. 1)
- - palovaroitinten tyyppi (varoittimet 10 vuoden akulla vai sähköverkkoon kytkettävät) ja niiden lukumäärä (asunnot/yleiset tilat/liiketilat)
- - tilataanko laitteiden asennus Wattiselta
- - onko taloyhtiöllä DNA Netti tai onko se juuri tulossa yhtiöön, jolloin myönnetään laitealennus 10%
Voit lähettää tilausviestin osoitteeseen myynti@wattinen.
