Ongelmatilanteissa voit olla yhteydessä Wattisen asiakaspalveluun:
044 144 260 (arkisin 9-12)
asiakaspalvelu@wattinen.fi
Suosituslämpötiloissa asukkaiden vireystila säilyy korkealla ja sisäilman laatu on hyvä, kunhan myös ikkunoiden ja ovien tiivistyksestä on huolehdittu. Motivan suosituslämpötilat kotiin ovat:
Kiinteistön lämmitysjärjestelmä ohjaa huoneistojen lämpötilaa ulkoilman lämpötilan mukaan. Lämmityksen tehoa säädetään niin, että mitä kylmempi lämpötila ulkona on, sitä kuumempaa vettä lämmitykseen syötetään. Asukas voi kuitenkin termostaatista hienosäätää oman huoneensa lämpötilaa eli sitä, miten paljon kuumaa vettä yksittäiseen lämpöpatteriin ohjataan.
Huoneen lämpötila on se lämpötila, mikä huoneessa sillä hetkellä on. Tavoitelämpötila on se lämpötila, joka halutaan saavuttaa, mutta joka toteutuu hieman viiveellä.
Asuintilojen poissaololämpötila on aina vähintään +15 °C, usein esim. +17 °C. Taloyhtiö päättää mikä määritetään vähimmäislämpötilaksi asuintiloissa.
Taloyhtiö määrittää kiinteistölle sallitut ylimmät ja alimmat mahdolliset lämpötilat. Voit tarkistaa hallitukselta tai isännöitsijältä taloyhtiösi rajat. Liian matala lämpötila aiheuttaa kosteusongelmia ja siten homeongelmia. Lämpötilan yläraja asetetaan sellaiselle tasolle, jonka tavoite on palvella kaikkia ja välttää ylilämmitystä.
Patterin termostaatilla rajoitetaan patteriin tulevan kuuman veden määrää. Pattereiden kautta voi siis ainoastaan lämmittää, mutta ei viilentää asuntoa. Mahdollinen viilennys on hoidettava muuten kuin patteria säätämällä. Tarkista myös, että haluamasi lämpötila on taloyhtiön sallimissa rajoissa.
Lämpötilaa voi säätää kahdella tavalla; suoraan termostaatista tai Wattisen sovelluksen kautta. Jos nämä eivät jostain syystä toimi, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
Voit. Lämpötila on säädettävissä termostaatista, ellei talon omistaja ole erikseen sitä estänyt. Wattinen suosittelee sovelluksen käyttämistä, jotta voit säästää energiaa ja ilmastopäästöjä silloin, kun olet poissa kotoa.
Wattisen avulla voit säätää ja hallita kotisi lämmitystä helposti ja tarkasti, jolloin säästetään energiaa sekä ilmastoa. Wattisessa on useampi ominaisuus, joka palvelee tätä tarkoitusta. Wattisen älytermostaatilla lämmityksen säätäminen on entistä vaivattomampaa ja sen avulla saadaan hillittyä ylilämmittämistä. Näin lämpötila pysyy lämmityskaudella myös mukavan tasaisena. Älytermostaatit osaavat korjata venttiilien epätasapainoisuutta automaattisesti. Lisäksi säästöä saadaan siitä, että Wattinen voi ajoittaa veden ja sisätilojen lämmityksen eri aikoihin. Se leikkaa kulutuspiikkejä ja pienentää niistä aiheutuvia teho- ja vesivirtamaksuja.
Myös asukkaiden aktiivisuus lämpötilan laskemiseksi poissaolojen, kuten työpäivän ja lomien, ajaksi säästää energiaa. Wattisen avulla lämpötilaa voidaan laskea automaattisesti yön ajaksi. Asukasaktiivisuus ei ole ehdoton edellytys säästöille, sillä Wattisen älytermostaatit toimivat automaattisesti taloyhtiössä sovittujen asetusten puitteissa. On syytä kuitenkin huomata että suurimmat hyödyt ja säästöt saavutetaan asukkaidenkin aktiivisuudella.
Wattinen säätää lämmitystä automaattisesti taloyhtiölle asetetuissa raameissa. Tämän lisäksi asukkailla on mahdollisuus hienosäätää oman kotinsa lämmitystä joko suoraan älytermostaatista tai Wattisen omasta sovelluksesta.
Säästölaskelma perustuu toteutuneisiin säästöihin, kun lämmitysjärjestelmää tasapainotetaan ja optimoidaan, ja kun asukkaat asettavat poissaolo- ja yöpudotuksia.
Arvio päästövähennyksistä perustuu HSY:n pääkaupunkiseudun kaukolämmön päästötietoihin ja Tilastokeskuksen kerrostalojen keskimääräisiin tilatietoihin.
Lämpötilan pudotusta ei kannata yrittää kovin lyhyeksi ajaksi eli muutamassa tunnissa lämpötila ei vielä ehdi laskea ja taas palata. Patterit viilenevät ja lämpiävät viiveellä. Seinärakenteisiin varautunut lämpö estää nopeiden lämpötilamuutosten toteutumisen. Tästä syystä lämmityksen ajastuksien minimipituus Wattisen sovelluksessa on kolme tuntia.
Wattisen henkilökunta valvoo älytermostaattien toimintaa etäyhteydellä ja reagoi tarvittaessa proaktiivisesti. Etäyhteyden avulla voidaan myös ratkoa useita ongelmatilanteita ilman huoltokäyntiä.
Huoltokierros tehdään vähintään kerran vuodessa, tarvittaessa useammin. Huolto sisältyy Wattisen palvelusopimukseen.