Nopeat säästöt yllättivät taloyhtiön

Kun päätös piti tehdä, Helsingin Kontulassa sijaitseva As Oy Kotikonnuntie 9 teki sen nopeasti. Taloyhtiössä oltiin jo ennen korona-aikaa tehty toimia energiatehokkuuden parantamiseksi, mutta kun Wattinen esitti ehdotuksen älykkään lämmitysjärjestelmän asentamiseksi, se herätti heti kiinnostuksen.

Iloinen nainen kännykän kanssa

”Wattisen ehdottama ratkaisu älylämmityksestä ja huoneistojen lämpötilan seuraamisesta sekä helposta korjaamisesta kuulosti sen verran hyvältä, että pyysin sieltä kaverit seuraavaan yhtiökokoukseen. He olivat hyvin vakuuttavia, ja käytännössä teimme päätöksen jo sen kokouksen aikana”, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Leo Pusa kertoo.

Wattisen käyttöönoton jälkeen tulokset olivat nopeasti rohkaisevia.

”Saamme raportin kerran kuukaudessa, ja jos tuloksia vertaa aikaan ennen Wattista, niin saimme jo ensimmäisen kuukauden aikana 7 % säästöt lämmitysenergiassa”, Pusa iloitsee.

Erityisesti taloyhtiössä on oltu iloisia siitä, että termostaattien säätö sopii myös niille, joita teknologia ei yleensä niin paljon kiinnosta.

”Taloyhtiön nuoremmat ihmiset tykkäävät säätää niitä puhelimella, mutta vanhemmille asukkaille on hyvä, että niitä voi säätää myös manuaalisesti. Jos näin ei voisi tehdä, niin sitä helposti saattaisi vanhempi väki ajatella, että tämä ei koske minua. Muutenkin meillä on oltu palveluun tyytyväisiä. Ainakaan kukaan ei ole valitellut palelemista. Se nousee aina nopeasti esiin”, Pusa naurahtaa.

Osa laajempaa lämmön talteenottoa

As Oy Kotikonnuntie 9 on vuonna 1966 rakennettu taloyhtiö, jossa on 112 asuntoa. Wattinen otettiin osaksi kolmiportaista energiatehokkuutta parantavaa suunnitelmaa, jossa Wattisen älylämmitysjärjestelmän jälkeen toteutetaan myös ikkunoiden tiivistysprojekti ja poistoilman lämmön talteenoton hanke.

”Ikkunoiden tiivistys lähti meillä onneksi käyntiin jo ennen koronaa, kun kuntokartoituksessa tulimme siihen tulokseen, että ne kaikki kannattaa tiivistää. Poistoilman lämmön talteenotto on myös iso projekti. Arvioimme, että meillä on mennyt 100 000 euroa vuodessa lämmitykseen ja näillä toimenpiteillä tavoittelemme 35 prosenttia leikkauksia kuluihin. On hyvä, että tässä taloyhtiössä energia-asiat kiinnostavat asukkaita. Tämän kokoisessa talossa ne kulut ovat kuitenkin aika tuntuvia”.

Wattinen auttaa energiaremontin jokaisessa vaiheessa

Wattisen liiketoimintajohtaja Mikko Lietsalmi iloitsee As Oy Kotikonnuntie 9:n loistavista tuloksista ja pitää taloyhtiötä erinomaisena esimerkkinä siitä, miten Wattista voi hyödyntää taloyhtiöiden energiaremonttien eri vaiheissa.

Hän kehottaakin remontin tekijöitä pohtimaan, että tulisiko Wattinen ottaa mukaan jo ennen energiaremontin ja muun hankkeen varsinaista aloittamista.

“Jos ajatellaan esimerkiksi linjasaneerauksen tekemistä, voisi Wattisesta olla hyötyä jo suunnitteluvaiheessa. Sen avulla pystytään näkemään jo alkuvaiheessa, kuinka hyvin lämmitys toimii nyt, jakautuuko lämpö tasaisesti ja ovatko esimerkiksi venttiilit kunnossa. Monessa vanhassa kohteessa ei välttämättä ole LVI-piirustuksia, jolloin Wattisen avulla voi jopa selvittää, miten lämmitys rakentuu”, Lietsalmi havainnollistaa.

Energiaremonttien tekoon on mahdollista hakea avustuksia ja Lietsalmi muistuttaakin, että Wattisen avulla myös niihin voi mahdollisesti vaikuttaa.

“Rahoitusta haettaessa katsotaan monesti mikä on ollut alun perin kiinteistön energiatehokkuus. Sen jälkeen tehdään tavoite mihin halutaan päästä ja jos tietty taso saavutetaan, on mahdollista hakea avustusta. Wattinen voi tällaisissa tapauksissa olla yksi lisä siihen, miten parannetaan energiatehokkuutta sen verran, että avustusta voidaan hakea. Eli suosittelen ehdottomasti Wattisen ottamista apuvälineeksi urakan kokonaissuunnittelussa myös tältä kantilta.”

Wattinen voi olla avuksi myös, kun mietitään urakan vastuiden rajaamista.

“Kun lähdetään tekemään urakkaa, niin esimerkiksi LVI-urakoitsijalla on aika pitkä vastuu. Kun vaikkapa patteriventtiilit on vaihdettu, ne pitää vielä säätää ennalta, jotta lämpöenergia jakaantuu mahdollisimman tasaisesti. Niiden säätö riippuu kuitenkin lämpötilasta, ja jos kohdalle osuu lauha talvi voi LVI-urakoitsija olla hankalassa paikassa odottaessaan pakkasia säädöt viimeistelläkseen. Pahimmassa tapauksessa säätöjä joudutaan tekemään uudestaan ja uudestaan vuosien aikana”, Lietsalmi pohtii.

Liiketoiminnanjohtaja muistuttaa, että Wattisen kanssa voidaan kuitenkin määritellä rajat esimerkiksi niin, että LVI-urakoitsijan vastuu päättyy venttiilien asentamiseen.

“Wattisen avulla oikeat säätöarvot saadaan suoraan Wattisen järjestelmästä, eikä jouduta tilanteeseen, jossa työläästi vaihdellaan asetuksia useita kertoja, kunnes osutaan oikeaan. Tämä selkeyttää urakkarajoja ja säästää rahaa kaikilta osapuolilta.”

Wattisen seurantapalvelut todistavat myös arvonsa, kun urakka on saatu päätökseen.

“Isomman saneerauksen jälkeen Wattisen avulla voidaan helpommin nähdä, mitä vaikutuksia urakalla on, onko lämmön jakautumisessa jotain ongelmakohtia sekä miten eri säädöt ovat osuneet kohdalleen. Näin hankkeen onnistumista voidaan seurata paremmin ja tehokkaammin. Samalla näin saadaan turvaa taloyhtiölle, kun tiedetään asioiden menneen oikein ja seurataan, että tilanne myös pysyy hyvänä”, Lietsalmi toteaa.

 

Kaikki ajankohtaiset

Lue Seuraavaksi

Älylämmitys käyttöön juuri ennen energian hintapiikkiä - 23 % säästöt

Lue artikkeli

Järvenpääläisen taloyhtiön älylämmityksestä tuli menestystarina

Lue artikkeli

Taloyhtiö sai sujuvan lähdön älylämmitykseen

Lue artikkeli